Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden uw privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.
Ik ga akkoord met het gebruik van cookies
Wilt u meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe u dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.
“Ik zit nog even op een grote betaling te wachten” of “O, helemaal vergeten ik maak het meteen over“.
Dit zijn de standaard-antwoorden van debiteuren. En in de tussentijd zit u met de gebakken peren. Maar vaak bent u bij het horen van deze excuses al te laat. Hierbij negen tips om uw factuur sneller betaald te krijgen:
Laten we wel wezen: U heeft een dienst geleverd en daar moet gewoon voor betaald worden.
1. Stuur de factuur zo snel mogelijk
Heeft u het product verkocht of de dienst geleverd, duik dan gelijk achter de computer om die factuur te maken. U wordt niet als opdringerig of ongeduldig gezien, maar juist als professioneel. Wanneer u te lang wacht met het versturen van de factuur is de klant alweer vergeten wat de waarde van de dienst of het product was en legt hij uw factuur bovenop de stapel. Stuurt u de factuur direct, dan hebt u grote kans dat de factuur direct betaald wordt.
2. Communiceer helder de betalingstermijn
Vermeld bij het laatste contact met de klant nog een keer de betalingstermijn en zet deze prominent op de factuur. Vergeet niet dat u de betalingstermijn bepaalt en niet de klant. (tenzij u aan Albert Heijn levert).
3. Wacht niet op het verlopen van de betalingstermijn
De excuses van de klant komen altijd pas na het verlopen van de betalingstermijn. Dit moet u voor zijn. Niet direct op hoge poten gaan bellen, want de klant heeft feitelijk nog niets verkeerd gedaan. Maar meldt rustig aan het einde van een bespreking met de klant terloops nog even dat er nog een factuur open staat. Heeft het bedrijf een aparte administratie-afdeling, dan kunt u gewoon contact met hen opnemen. U heeft per slot van rekening met deze afdeling alleen maar een zakelijke relatie.
4. Stuur automatisch herinneringen
Stuur automatisch herinneringen per e-mail als de betalingstermijn toch is overschreden. Vermeldt in deze e-mails ook dat het gaat om een automatische herinnering. Niemand wordt boos op een automatisch verstuurde e-mail, maar iedereen wordt aan het denken gezet.
“O, ja, die factuur moet ik nog even betalen“
Bovendien straalt iemand die een systeem heeft dat automatisch herinneringen stuurt professionaliteit uit.
5. Geef een korting op bij op tijd betalen
Met het gebruik van korting moet u altijd oppassen. U loopt namelijk het risico uw eigen product of dienst te devalueren. Maar als u altijd op uw facturen velmeldt, dat de debiteur bij betalen binnen de betalingstermijn 2% korting krijgt, dan wordt dit risico verkleind.
Nog een waarschuwing: Deze tip is niet voor alle sectoren geschikt. Net als tip 6
6. Leg een boete op bij te laat betalen
Dit is een zeer omstreden tip, maar wel zeer effectief. Het gevaar ligt natuurlijk op de loer, dat u wordt gezien als egoïstische graaier. Maar ook bij deze tip geldt: doe het consequent en de balans kan positief uitslaan. Bovendien is op tijd betalen en te laat betalen in dit geval altijd positief:
Betaalt de klant te laat, ontvangt u meer geld. Betaalt de klant op tijd, dan heeft u uw geld binnen
Wellicht denkt u nu dat u dit niet kan maken…maar denkt u eens aan T-mobile, UPC of KPN. Kunnen die het maken? Ja, dus u ook. Zolang u maar zakelijk en professioneel blijft.
7. Houd het zakelijk
Als u net een moeizaam adviestraject heeft afgelegd met uw cliënt, waarbij de emoties hoog opliepen, dan is het lastig om nog zakelijk te blijven. Maar geld heeft niks met u of uw klant als persoon te maken. Twee bedrijven zijn een overeenkomst aangegaan en aan het einde van de rit moet er betaald worden door de afnemer. Denk, als u dat telefoontje net niet pleegt, maar aan de bakker en het brood.
U verschilt niet van de bakker!
8. Laat iemand anders contact opnemen
Heeft u toch moeite met het zelf achter de broek zitten van uw debiteuren. Laat dan uw collega of desnoods een vriend erachter aan gaan. Die heeft er zeker geen problemen mee, want die heeft geen relatie met uw klant. Daarnaast kan ook dit weer professionaliteit uitstralen, want blijkbaar heeft u andere mensen tot uw beschikking voor het opknappen van dit soort klusjes.
9. Betaal uw eigen facturen op tijd
Eigenlijk is dit voorwaarde nummer 1 voor het snel betaald krijgen van facturen. Zorg dat u altijd op tijd of te snel bent met betalen. Dit straalt af op uw persoon, uw bedrijf en ook op de betalingsmores van uw klant.
Heeft u zelf nog meer tips die u met de gebruikers van Factuurdesk wil delen? Reageer dan of stuur ons een bericht »
Dit is een eerste in een serie tips van Factuurdesk. Wij proberen met deze tips onze gebruikers te helpen om nog succesvoller te worden.
Bekijk ook onze addons, waarmee u uw leven nog makkelijker maakt.
Wat is Factuurdesk?
Factuurdesk is online software waarmee u eenvoudig uren kunt bijhouden en deze kunt factureren.